تبليغاتX
تغذیه و پزشکی
خانه | آرشیو | پست الکترونیک
مصرف مرزه در درمان دردهاي عصبي موثر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اگر روزانه 100 گرم مرزه در 500 گرم آب جوشانده و تا 5 روز مصرف شود علاوه بر اين كه معده باعث تقويت مي‌شود، در رفع زخم روده نيز موثر است، همچنين حمام جوشانده برگهاي گياه مرزه در رفع دردهاي روماتيسمي، عصبي و نرمي استخوان نيز موثر است.

اين گياه از طريق كاشت بذر در زمينهاي خشك و مزارع شني پرورش مي‌يابد.

روش خشك كردن اين گياه به اين گونه است كه قسمتهاي هوايي مرزه همچون سرشاخه‌هاي گلدار گياه را هنگام گل دهي چيده و در سبد مي‌ريزند سپس آنها را در سايه كه هوا در آنجا جريان دارد قرار داده و خشك مي‌كنند.

لازم به ذكر است، مرزه گياهي علفي و يك ساله است كه داراي ساقه‌هاي منشعب به طول 10 تا 30 سانتيمتر است. گل‌هاي اين گياه كوچك و به رنگ سفيد يا صورتي است و در فصل تابستان به خصوص ماه تير پديدار مي‌شوند.

|+| نوشته شده توسط کاظم اسلامی در یکشنبه هفتم مرداد 1386 و ساعت 8:26 | 
نوشيدن چاي سبز احتمال مرگ ناشي از سكته مغزي را كاهش مي‌دهد
تازه‌ترين دستاوردهاي پژوهشگران ژاپني نشان مي‌دهد كه نوشيدن روزمره چاي سبز مي‌تواند احتمال مرگ ناشي از سكته مغزي را كاهش دهد.
                                                                                 

به گزارش روز دوشنبه رسانه‌هاي ژاپني، پژوهشگران وابسته به دانشگاه "توهوكو" به اين دستاورد رسيده‌اند كه نوشيدن بيش از پنج فنجان چاي سبز در روز احتمال بروز سكته مغزي در مردان را ‪ ۴۲‬درصد و بانوان را تا ‪ ۶۲‬درصد كاهش مي‌دهد.

پژوهشگران ژاپني پس از ‪ ۱۸‬سال بررسي بر روي وضعيت جسمي ‪ ۴۵‬هزار زن و مرد ‪ ۴۰‬تا ‪ ۷۹‬ساله به اين نتيجه رسيده‌اند.

در جريان اين بررسي، افراد مورد آزمايش بنابر ميزان چاي سبزي كه در روز مي‌نوشند، به چهار گروه تقسيم شدند.

نتيجه اين بررسي نشان داده است كه نوشيدن روزمره هر چه بيشتر چاي سبز، خطر احتمال مرگ ناشي از سكته مغزي و بيماري‌هاي گوارشي را پايين مي‌آورد.

دستاوردهاي پيشين پژوهشگران ژاپني نيز نشان داده بود كه چاي سبز مي‌تواند به پيشگيري از تكثير سلول‌هاي سرطاني در بدن افراد كمك كند.

پژوهشگران گفته‌اند كه ماده "كاتكين" كه در چاي سبز وجود دارد با چسبيدن به سطح سلول‌هاي سرطاني، از تكثير آن تا حد قابل توجهي جلوگيري مي‌كند.

به‌گفته آنها،نوشيدن روزانه دو تا سه‌فنجان چاي سبز و جذب ماده "كاتكين" توسط خون، مي‌تواند ميزان تكثير سلول‌هاي سرطاني را به نيم برساند.

لازم به ذكر است كه چاي سبز از جمله انواع چاي مورد علاقه مردم ژاپن بوده و نوشيدن روزمره آن به همراه غذاهاي ژاپني مرسوم است.

|+| نوشته شده توسط کاظم اسلامی در یکشنبه هفتم مرداد 1386 و ساعت 8:24 | 
داشتن استرس هنگام خوردن غذا؛ عامل اختلال در هضم و جذب غذا
دبير انجمن تغذيه ايران گفت: اولين مرحله هضم غذا توسط دهان انجام مي شود و در صورتي كه غذا به خوبي جويده نشود و يا در خوردن آن تعجيل گردد با آنزيم هاي مربوط به خوبي مخلوط نمي شود و باعث سنگين شدن بار معده و مشكلات گوارشي مي شود.

دكتر بزرگمهر در گفتگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران در اين باره توضيح داد: استرس در هنگام غذا خوردن هضم و جذب غذا را با اختلال روبرو مي كند. بسياري از افراد غذاي خود را مقابل تلويزيون صرف مي كنند يا به دليل صرفه جويي در وقت جلسات اداري شان را وقت ناهار يا شام مي گذارند در صورتي كه اين عوامل استرس زا مشكلاتي در هضم غذا و گوارش بوجود مي آورد.

وي همچنين بعضي رژيم هاي غذايي را غلط دانست و افزود: بعضي افراد كه رژيم مي گيرند از وعده هاي غذايي خود كم مي كنند و يا فقط يك سري مواد خاص مصرف مي كنند كه هر دو امري غلط است و فرد را دچار مشكلات اساسي مي كند.

دبير انجمن تغذيه ايران در مورد مصرف سبزي و ميوه هاي خام براي كساني كه مشكل معده دارند، گفت: اين افراد مي توانند سبزي و ميوه خام مصرف كنند اما بايد به تدريج و به مقدار كم شروع كنند كه دستگاه گوارش بتواند آن را بپذيرد چون ميوه ها و سبزي ها به دليل ويتامين هاي مفيدي كه دارند درست نيست كه از برنامه غذايي افراد حذف شوند حتي مصرف حبوبات هم اگر تدريجا صورت گيرد براي فرد دچار مشكل نمي كند.

دكتر بزرگمهر توضيح داد: كساني كه نمي توانند شير مصرف كنند دو دسته اند گروهي به اين ماده حساسيت دارند كه راه حلي برايشان نيست اما تعدادي افراد مشكل عدم تحمل شير را دارند. دليلش اينست كه آنزيم هضم شير در بدنشان وجود ندارد اما مي توان با تدريجي خوردن مشكل هضم را از بين برد.
|+| نوشته شده توسط کاظم اسلامی در یکشنبه هفتم مرداد 1386 و ساعت 8:23 | 
بيش از 35 درصد از سرطان ها در جهان به نوع تغذيه افراد مربوط مي شود
بيش از 35 درصد از سرطان ها در جهان به نوع تغذيه افراد مربوط مي شود و در واقع ميزان ابتلا به سرطان با تغييرات لازم در رژيم غذايي به طور قابل توجهي کاهش مي يابد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، تحقيقات نشان داده است: بيشترين علت تفاوت ها در ميزان شيوع سرطان در کشورها به شيوه زندگي وفاکتورهاي محيطي مربوط مي شود و نه به عوامل ژنتيکي. به گفته متخصصان با مطالعه بر روي مهاجران مشخص شد: اين افراد با تغيير شيوه زندگي در کشور جديد، دچار سرطان هاي مشابهي با جمعيت اصلي آن کشور مي شوند.

در اين راستا،متخصصان پيروي کردن از رژيم غذايي سالم را باعث بهبود سلامت عمومي بدن دانسته و اظهار داشته‌اند: به اين ترتيب از بروز اغلب سرطان ها و انواع بيماري ها مانند بيماري هاي قلبي، ديابت و ازدياد وزن و عوارض متعاقب آن پيشگيري به عمل مي آيد.
به گزارش ايسنا به نقل از انجمن امداد به بيماران سرطاني، اين متخصصان در عين حال با اعلام اينکه قطعا رژيمي وجود ندارد که در مقابل تمام شکل هاي سرطان اثر محافظتي داشته باشد، مي گويند: کم کردن مصرف چربي، استفاده فراوان از غذاهاي فيبردار، استفاده روزانه از سبزيجات و ميوه ها (چند نوبت در روز)، ايده آل نگه داشتن وزن بدن و عدم مصرف الکل و به حداقل رساندن مصرف سيگار وغذاهاي نمک سود و شور مي تواند در کاهش ميزان ابتلا به سرطان ها بسيار موثر باشد.
|+| نوشته شده توسط کاظم اسلامی در یکشنبه هفتم مرداد 1386 و ساعت 8:22 | 
Powered By BLOGFA - Designing & Supporting Tools By WebGozar


Javascripts